Omiljene igre generacije Z korišćene kao mamac za sajber napade

Od 1. aprila 2024. do 31. marta 2025. godine, kompanija Kaspersky je među pripadnicima generacije Z detektovala više od 19 miliona pokušaja preuzimanja zlonamernih ili neželjenih fajlova maskiranih kao popularne igre. GTA, Minecraft i Call of Duty bile su među najčešće zloupotrebljenim igrama i jasno je da sajber kriminalci aktivno prate gejming trendove kako bi dosegli svoje mete. Kako bi pomogla igračima da budu bezbedni, kompanija

Vreme Čitanja: 2 min

sajber-napadi-3715-fi

Izvor: Unsplash/ Soheb Zaidi

Kaspersky je pokrenula „Case 404“ — interaktivnu sajber bezbednosnu igru koja uči generaciju Z kako da prepozna pretnje i zaštiti svoje digitalne svetove dok rade ono što vole: igraju se.

Generacija Z igra igre više od bilo koje druge generacije – i to ne samo više, već i na drugačiji način. Oni troše više na gejming u poređenju sa milenijalcima i generacijom X, i umesto da ostanu verni nekolicini omiljenih igara, generacija Z prelazi sa jedne na drugu, prateći viralne trendove i nova iskustva. Ipak, upravo ta spontanost i otvorenost ih čini ranjivim jer sajber kriminalci zloupotrebljavaju njihove navike i poverenje na raznim platformama. Na primer, tokom navedenog perioda, više od 400.000 korisnika širom sveta bilo je pogođeno.

U okviru novog izveštaja, stručnjaci kompanije Kaspersky sproveli su detaljnu analizu koristeći 20 najpopularnijih igara među generacijom Z — od GTA, NBA i FIFA do The Sims i Genshin Impact — kao ključne reči za pretragu. Studija je obuhvatila period od drugog kvartala 2024. do prvog kvartala 2025. godine, pri čemu se mart 2025. izdvojio kao mesec sa najviše pokušaja napada, sa 1.842.370 zabeleženih pokušaja.

Iako je GTA V objavljen pre više od decenije, Grand Theft Auto franšiza i dalje je jedna od najčešće zloupotrebljavanih zahvaljujući mogućnostima modifikovanja otvorenog sveta i aktivnoj onlajn zajednici. Kompanija Kaspersky je detektovala ukupno 4.456.499 pokušaja napada koji su uključivali fajlove maskirane kao sadržaj povezan sa GTA franšizom. Imajući u vidu da je dugo očekivano izdanje GTA VI najavljeno za 2026. godinu, stručnjaci predviđaju mogući porast ovakvih napada jer sajber kriminalci mogu iskoristiti popularnost širenjem lažnih instalacija, ponuda za rani pristup ili pozivnica za beta testiranje.

Minecraft je zauzeo drugo mesto sa 4.112.493 pokušaja napada, što je podstaknuto ogromnim ekosistemom modifikacija i trajnom popularnošću među Gen Z igračima. Call of Duty i The Sims slede sa 2.635.330, odnosno 2.416.443 pokušaja napada. Potražnja za čitovima i krekovanim verzijama CoD izdanja kao što je Modern Warfare III podstiče zlonamerne aktivnosti, dok fanovi igre The Sims, koji tragaju za specijalnim sadržajem ili neobjavljenim ekspanzijama mogu nenamerno preuzeti štetne fajlove maskirane u modove ili rani pristup.

Kao rezultat takvih napada, uređaji korisnika mogu biti zaraženi različitim vrstama neželjenog ili zlonamernog softvera — od daunloudera koji mogu instalirati dodatne štetne programe, do trojanaca koji kradu lozinke, prate aktivnosti, daju napadačima daljinski pristup ili pokreću ransomver. Ciljevi ovih napada su različiti, a jedan od čestih motiva je krađa naloga za igre koji se kasnije prodaju na dark vebu ili zatvorenim forumima.

Eksperti GReAT tima kompanije Kaspersky su takođe analizirali darknet tržište i zatvorene platforme za oglase za prodaju kompromitovanih gejmerskih naloga i skinova. Istraživanje pokazuje da se sve veći broj takvih ponuda pojavljuje ne samo na darknetu, već i na običnim zatvorenim forumima i Telegram kanalima, što ove nezakonite resurse čini vidljivijim i pristupačnijim nego ikada ranije.

Prijavi se na novosti.

Prijavi se na novosti.